”Båd’ stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner”

fredag 26 mars 2010

Löfte från Sahlin

Mona Sahlin: "Jag kan lova höjd skatt för både dig och mig, Fredrik Reinfeldt, och det är ett löfte." 

Gäller ju även mig. Och dig. Har Mona rätt att lova att, ja att peta/rota i min, och din, plånbok? 

Vems är min inkomst? Är min inkomst något allmänt medel för politiker, vare sig det nu är Mona eller Fredrik, att göra vad de vill med? Får de göra det även om det sker på mandat av folket, alltså har 51% av folket rätt att göra som de vill med 49% av folket? Är min inkomst min, som ett resultat av en överenskommelse med den jag arbetar hos? Detta är en viktig moralisk fråga att ställa sig.

Om inkomsten är en del av rätten till sitt eget liv, är det då inte en kränkning av dena rätt om någon gör något utan ditt medgivande?

Inga kommentarer: