”Båd’ stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner”

onsdag 24 mars 2010

Månadsprojekt

Från och med april (löneperiod 25 mars till 25 april) skall jag försöka att redovisa alla mina utgifter under månaden för att se hur mycket av mitt agerande som är avgiftsbelagt. Alltså, hur mycket straffar pappa staten mig för de avtal jag väljer att ingå med vare sig det gäller en matkasse på Willys eller P-avgifter till Carpark, Q-park eller vad det nu än månde heta.

Fick idag höra ett bra uttryck, 'handen i maten'. Det är lite så det känns. Hur god och aptitlig middagen än är som du äter känns det jäkligt konstigt och fel om någon har handen maten.

Skämt åsido. Nej, egentligen inte. 1 april är sannerligen för ändamålet ett bra startdatum. Vårat ofria skattesamhälle är, om än samtidigt tragiskt, ett stort skämt.


Inga kommentarer: