”Båd’ stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner”

tisdag 23 mars 2010

Om Dagens ofrivilliga avgift

Tanken med Dagens ofrivilliga avgift är att på ett ganska enkelt och vardagligt sätt lyfta fram alla de avgifter som vi tvingas betala. Jag tänker, så gott jag kan, redovisa var dags inköp och visa hur mycket som konfiskeras av min redan hårt beskattade inkomst.

Jag kommer att utgå ifrån en bruttoinkomst på 20.000:- som exempel ( beräkning utifrån   Ekonomifakta). Låt oss då se vad den inkomsten innebär.

För att jag skall erhålla en bruttoinkomst på 20.000:- måste min arbetsgivare punga ut med 26.284:-. 6.284:- försvinner alltså direkt som arbetsgivaravgift. Av de 20.000 kommer sedan att dras 5.845:- i inkomstskatt. Alliansen vare tack finns det nu ett Jobbskatteavdrag som ligger på 1.375:-. Summa skatt är således 4.470:- och summa på lönebeskedet är 15.530:-.

Detta innebär alltså att 41% går direkt till skatt. 59% blir kvar till mig.

Två små reflektioner, om än i all sin enkelhet, i skrivande stund. i) Jobbskatteavdraget är alltså de pengar, mina införtjänade slantar, som Östros kallar för slöseri med allmänna medel. Min inkomst är alltså inte min, utan alla medel är statens. Minns också den personen som sade att det var otäckt med jobbskatteavdraget, otäckt att ha så mycket pengar kvar. Skänk skiten då! ii) Om man tar bort arbetsgivaravgiften i exemplet ovan skulle fyra sådana vara lika med en månadslön, brutto, på 25.136:-

Så, hur ser då tillvaron ut efter det här? Hur mycket mer stjäls ur våra plånböcker efter föregående konfiskering?

För att göra det lite enklare framöver tänker jag göra en enkel översättning av erhållen lön till en timlön på 100:-. (20 arbetsdagar/månad och 8h/dag ger 97:-)

Utgifterna i exemplet är mina egna och således verkliga. I exemplet kommer jag dock vara en ensamstående kille, men inte nödvändigtvis singel, som bor i en hyresrätt med hyra på 4.500 kr. Jag kommer i exemplet att äga en bil, som nu, men kommer för enkelhetens skull (åtminstone vad det verkar) inte ta med något sådant lån. Inkomsten som anges är inte heller min egen. Det kommer dock inte vara något problem. Min inkomst är högre men mellanskillnaden kan säkert balanseras mot de avbetalningar som görs på lån samt sparande. Nå - till verket!


Inga kommentarer: