”Båd’ stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner”

söndag 11 april 2010

Dag 10 - 18. I rest my case

Några dagars frånvaro pga av sjukdom och VAB. Här kommer så en liten uppsamling av, förhoppningsvis alla utgifterna under tiden som gått.

Efter detta inlägg kommer jag att lägga denna blogg på is. Med anledning av lite renovering och annat måste jag tyvärr det. Min ordinarie blogg kan eventuellt få något sporadiskt inlägg.

Utgifter för dag 10 - 18:
Samlade utgifter 737,80 kr. Sann utgift 616,25 kr. Staten tar för besväret i avgift 121,55 kr.

Sammanställning:















Har ännu inte nått upp i 60 % inkomststöld men är väl på väg dit. Generellt tar alltså staten 3 av 5 kronor.

Jag tror och hoppas att jag hittills visat på hur mycket som de facto försvinner av var och ens inkomst.

Intressant är de så kallade indirekta avgifterna - momsen på fan och allt och hans moster. Vem drabbar det? Ja, inte dem med hög inkomst utan dem med låg inkomst och dem vilka lever på de bidrag staten delar ut av de konfiskerade medlen. Jämför exempelvis en person med en nettoinkomst på 10.000 kr, eller en med ett nettobidrag på 7.500 kr, med en med en nettoinkomst på 30.000 kr om vi antar att dessa tre alla handlar mat för 1.000 kr i månaden. Vem svider det mest för? 

Nettoinkomst på bidrag är ju rätt intressant förresten. Man betalar alltså skatt för att få skatta få på de bidrag man redan betalt för...

Tills vidare - I rest my case!

Inga kommentarer: