”Båd’ stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner”

fredag 2 april 2010

Logik och moms

Vad är logiken?

Jämför att...
...fixa käk hemma - 12% moms - hyra en DVD - 25% moms vad jag förstår.

Med att...
...äta ute - 20% moms - gå på bio - 6% moms.

Logiskt?

Tips för de rödgröna: Höj momsen på mat till 20% och bio till 25%.

Önskar dock, helst noll moms på allt. Då sammanfaller logiken med rättvisan. Vad gäller skatt räcker det gott och väl med en platt sådan - lägsta möjliga sådan för upprätthållande av rättsväsende, militär och polis samt nödvändigt nationell infrastruktur.  Det är min mening och mitt ideal.

Det lär nu inte ske inom överskådlig framtid, om ens någonsin.

Tills dess nöjer jag mig med steget att...
...sänka moms på restaurangmåltiden till 12% samt till 6% för att hyra en DVD.

Klart är ju förstås att man kan äta ute och sen åka hem och kolla på en nedtankad momsfri film.

Låt mig uppehålla mig vid restaurangmomsen ett ögonblick. Varför skall det vara högre moms för att någon kokar ihop något av livsmedel? Varför skall en Kebabpizza ute ha 20% moms medan den i frysen på ICA på skall ha 12%? Vad är logiken. I förlängningen av en sänkt moms på restauranger då. Vad skulle sänkt moms på restauranger leda till? Fler äter ute? En efterfrågan som skapar större utbud som skapar arbetstillfällen och färre bidragstagare finansierade av nämnda moms? Ja, vad tror du? Vore det inte bättre om samhällets resurser, för att använda det sättet att tala, fördelades så?
 

Inga kommentarer: