”Båd’ stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner”

lördag 3 april 2010

Wanja om pengar

LO-Wanja hos Adaktusson.


Adaktusson: "Med det fjärde steget i jobbskatteavdraget så får de flesta löntagare skattesänkningar med över tusen kronor i månaden. Tycker du att det är glädjande?"

WLW: "Det är naturligtvis bra att man får ett ökat utrymme för konsumtion. Men jag tror att det här med jobbskatteavdraget… det måste man se på längre sikt. Jag blir väldigt upprörd när politiker, som inte ska lägga sig i vår avtalsrörelse går ut och säger ‘Nu behöver ni inte be om så stora löneökningar. Titta, vi kan ge er mer än vi ni kan få med löneökningar.’ Ungefär som om politiker ska stå och dela ut pengar till folket."

Ungefär som om politiker ska stå och dela ut pengar. Va!? Dela ut...? Men kära väl kvinna - vems är pengarna som jag tjänat in efter arbetat? Mina eller statens?!
Östros har ju länge, som bekant, varit inne på temat. Jobbskatteavdraget är ett slöseri med 'allmänna medel'. Alltså: min förtjänst är inte min. Alla pengar är statens egendom. Lön är bidrag och bidragets storlek avgörs av beskattningens omfattning.



Måtte folket i detta land vakna och se - öppna ögonen!

Wanja och Östros. Lägg ned!

Inga kommentarer: