”Båd’ stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner”

torsdag 25 mars 2010

Dag 1 - då kör vi!

Dag 1 - 25:e = lönedag.

Utgångspunkten/exemplet är alltså:
På kontot finns nu en nettolön på 15.530 kr av en bruttoinkomst på 20.000 kr av en grundlön på 26.284 kr.
Av detta har, redan, tagits totalt 10.754 kr av arbetet (4.470 kr inkomstskatt + 6.284 kr arbetsgivaravgifter). Skatten skulle, skall nämnas, varit 1.375 kr större om det inte varit för jobbskatteavdraget.

Utgifterna i exemplet är mina egna och således verkliga. I exemplet kommer jag dock vara en ensamstående kille, men inte nödvändigtvis singel, som bor i en hyresrätt med hyra på 4.500 kr. Jag kommer i exemplet att äga en bil, som nu, men kommer för enkelhetens skull (åtminstone tills vidare) inte ta med något lån, som jag har, på bil. Och hus. Angiven lön är inte min egen.

Dagens utgifter är:
Mobilräkning á 359 kr. Sann utgift är 321.96 kr. Staten tar för detta en avgift på 37.04 kr
Faktura bok á 41 kr. Sann utgift är 38.68 kr. Staten tar en avgift på 1.32 kr

Sammanställning som avser löneperiod 25 mars - 25 april:














Jag håller just nu på att undersöka den hyresavgift jag har som exempel, hur mycket av den som består av avgifter. Alltså inte endast är momsen på avgiften i sig utan även de avgifter som följer med för kostnader för exempelvis sophämtning, gräsklippning och trappstädning.

Inga kommentarer: